BKR signaleert stijging betalingsachterstanden
De kredietbarometer van het Bureau Krediet Registratie (BKR) geeft aan dat in het eerste helft van dit jaar 7,2% van de 9,1 miljoen Nederlandse kredietnemers niet kunnen voldoen aan hun betalingsafspraken.
BKR's kredietbarometer ziet stijging betalingsachterstanden
Het BKR die de zogenaamde kredietbarometer gebruikt om elk half jaar trends en ontwikkelingen te signaleren, ziet een opmerkelijke curve in het betalingsgedrag. Steeds meer Nederlandse kredietnemers kunnen niet voldoen aan hun betalingsafspraken voor hun persoonlijke lening of bijvoorbeeld doorlopend krediet. Opvallend is het feit dat er in 2010 nog een stabilisatie te constateren was. Het aantal Nederlanders met een betalingsprobleem lag in november vorig jaar op 11,8 miljoen waarvan 6,6% moeite had met het voldoen van betalingsafspraken.
"Dat betekent een fikse stijging ten opzichte van 2010, toen het percentage juist stabiliseerde na een aanzienlijke groei in de jaren daarvoor", zegt directeur Peter van den Bosch van de BKR. "Tussen december 2010 en eind juni steeg het percentage dat moeite heeft met betalingen opnieuw met 0,6%." Hij signaleerde al een aanzienlijke toename in de vraag naar schuldhulpverlening, terwijl er ook in de incassobranche een forse groei in het aantal wanbetalers is. "Deze trend heeft zich nu in de kredietsector voortgezet", aldus Van den Bosch op de website van Amweb.
Volgens het BKR zijn er op dit moment in Nederland 300.000 echte probleemgevallen. Dit gaat om mensen die serieuze betalingsachterstanden hebben op het gebied van huur, energie en sociale diensten.
Gepubliceerd op 11 augustus 2011 om 16:46 uur door de redactie.