Consument kampt vaker met betalingsachterstand
Onderzoek door de European Payment Index heeft uitgewezen Nederlandse consumenten steeds vaker niet op tijd kunnen voldoen aan betalingen. De aanhoudende recessie zorgt voor problemen en respondenten verwachten komend jaar geen verbetering.
Nederlandse consument betaald vaker te laat door recessie
De economische recessie leidt ertoe dat Nederlandse consumenten steeds vaker hun rekening aan bedrijven te laat betalen. De European Payment Index heeft dit geconstateerd. In 2011 betaalde slechts 56% van de klanten binnen de termijn van een maand. In 34% van de gevallen betaalden consumenten de rekening binnen 31 tot 90 dagen. En 11% van de respondenten gaf aan dat het langer dan drie maanden duurder alvorens de rekening betaald kon worden.
Uit het onderzoek blijkt tevens dat een derde van de ondervraagde ondernemers spreekt van een rem op de bedrijfsgroei. Deze belemmering wordt veroorzaakt door het slechte betaalgedrag van consumenten en de duur van de recessie. Bijna de helft (41%) gelooft er niet in dat de economische situatie komend jaar zal verbeteren. De voornaamste oorzaak voor het te laat betalen is volgens 86% van de financieel-directeuren te wijten aan ‘financiële problemen’ bij de consument. In ruim drie kwart van de gevallen wordt er volgens de ondervraagde ondernemingen opzettelijk te laat betaald.
Gepubliceerd op 9 mei 2012 om 14:46 uur door de redactie.