Consumentenbond sluit campagne 'Begrijp je geld?! Weet waar je voor tekent'
De campagne ‘Begrijp je geld?! Weet waar je voor tekent’ die de Consumentenbond startte op 15 maart 2011 is afgerond. De Consumentenbond vroeg in deze campagne aandacht voor de ontwikkeling van financiële producten die voor veel consumenten ingewikkeld zijn.
Basisproducten kunnen voor veel consumenten een veilig alternatief vormen voor de huidige ingewikkelde producten
Het afgelopen jaar pleitte de Consumentenbond voor meer eenvoudige producten die doen wat ze beloven. De campagne ‘Begrijp je geld?! Weet waar je voor tekent’ was een oproep van de Consumentenbond aan banken en verzekeraars om meer financiële basisproducten te ontwikkelen. Veel financiële instellingen ontwikkeling nog te weinig eenvoudige producten met heldere voorwaarden.
De resultaten liegen er niet om want uiteindelijk voldeden alleen Centraal Beheer Achmea, ASN Bank, OHRA, Florius en Delta Lloyd aan de criteria van de Consumentenbond voor financiële basisproducten. Het blijkt nog niet eenvoudig voor banken en verzekeraars om begrijpelijke financiële producten te maken zonder verborgen kosten of klein lettertjes, aldus de Consumentenbond.
Opvallend was dat slecht 5 aanbieders wilden meewerken aan de campagne, waarvan uiteindelijk 11 producten werden beoordeeld. Geen enkel product kende onduidelijke kosten of verborgen provisies, maar de voorwaarden voldeden niet altijd aan de criteria en waren niet altijd geschreven in eenvoudig Nederlands (taalniveau B1).
Een groot deel van de consumenten wil of kan zich niet verdiepen in de financiële producten die hij nodig heeft in deze maatschappij. Daarom vroeg de Consumentenbond aandacht voor de ontwikkeling van financiële basisproducten, zoals een hypotheek, een aansprakelijkheidsverzekering of betaalrekening. Voor een grote groep consumenten is het vinden van een alternatief een ingewikkelde opgave.
Gepubliceerd op 24 april 2012 om 8:55 uur door de redactie.