Leenreclames hebben veel invloed op geld leners

Meer dan 90% van de ondervraagden denkt dat leenreclames een grote stimulans zijn voor mensen om geld te lenen, zo blijkt uit onderzoek van Independer.

Volgens de 277 respondenten zijn leenreclames dus de grote aanwakkeraar van de leenwoede die in Nederland heerst. Geld lenen en de stimulans om dit te doen wordt dus mede hierdoor veroorzaakt. Ook stelt diezelfde 90% dat de leenreclames invloed hebben op schuldproblemen en ze totaal niet informatief zijn.

Ook zijn de reclames van de kredietverstrekkers irritant, zegt meer dan 85%. Het meest opmerkelijke is dat meer dat meer dan 20% van de ondervraagden geen reden ziet waarom de overheid de reclames zou moeten verbieden om mensen te beschermen tegen het onverantwoord geld lenen.

Een uitgebreider verslag staat in de Independer nieuwsbrief 119, de hierboven genoemde percentages zijn afgerond.

Gepubliceerd op 19 april 2008 om 2:00 uur door de redactie.

Reageren