Aantal consumenten met lening daalt; betaalachterstand stijgt
Uit de halfjaarlijkse Kredietbarometer van Bureau Kredietregistratie (BKR) blijkt dat consumenten voorzichtiger worden. Het aantal mensen met een lening daalt, echter stijgt het aantal Nederlanders met een betalingsachterstand. Afgelopen halfjaar zouden er opnieuw 20.000 consumenten met een betalingsachterstand bijgekomen zijn.
Het BKR signaleert een stijging van het aantal consumenten die hun rekeningen niet meer betalen en hun schulden niet meer aflossen. Toch ziet het BKR dat consumenten wel voorzichtiger worden en lenen minder mensen. Daarnaast proberen meer consumenten hun hypotheek versnel af te lossen. Echter, het aantal mensen met betalingsproblemen blijft nog altijd stijgen. Uit de halfjaarlijkse Kredietbarometer van het BKR blijkt dat in totaal bijna 740.000 consumenten in de financiële problemen zitten. Afgelopen halfjaar kwamen er opnieuw 20.000 consumenten bij.
Opvallend is het wel; het aantal betalingsachterstanden neemt toe, maar de consument zou wel voorzichtiger worden. Peter van den Bosch, algemeen directeur BKR legt uit: “Met name door echtscheiding en werkloosheid is het aantal consumenten met een betalingsprobleem weer toegenomen. Toch lost ruim 91 procent van de consumenten de lening wel op tijd af.
De economie zou volgens analisten weer enigszins aantrekken, maar het BKR is nog voorzichtig. Komend halfjaar zou volgens hen slechts sprake zijn van een afvlakking van deze stijging in betalingsachterstanden.
Groot probleem is volgens het BKR dat men geen inzicht heeft in de achterstanden bij de belastingdienst, zorgverzekeraars en telecombedrijven. Die schulden zijn niet inzichtelijk. Mensen met een negatieve BKR-notering kunnen bijvoorbeeld geen nieuwe leningen meer afsluiten om overkreditering te voorkomen.
Gepubliceerd op 23 januari 2014 om 10:37 uur door de redactie.