Geld lenen? Social media bepalen!
Wie geld wil lenen doet er goed aan zich naar behoren te gedragen op sociale media. Steeds meer buitenlandse banken gebruiken informatie uit sociale media om te beslissen of iemand in aanmerking komt voor een lening.
Gegevens uit sociale netwerken bepalen wel of geen lening
Internetgedrag is voor een aantal banken uit Amerika bepalend bij het wel of niet verstrekken van een lening. Informatie uit sociale media lijken voor banken nuttig om de kredietwaardigheid te beoordelen. CNN Money geeft op haar website drie voorbeelden van buitenlandse financiële dienstverleners die gedrag op sociale media laten meewegen in een beslissing over kredietverstrekking.
Trend
Het is een nieuwe trend waarbij internetgedrag op bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook en Twitter wordt gebruikt om een oordeel te vellen over de kredietwaardigheid van mensen die een lening willen. De kansen op een lening kunnen wel eens flink afnemen wanneer je veel contact hebt met wanbetalers. De trend lijkt langzaam over te waaien van Amerika naar Europa. Echter zijn er nog geen voorbeelden van Nederlandse kredietverstrekker en banken die gebruik maken van gegevens uit sociale media.
Toekomstige gedrag
Enkele startende financiële dienstverleners in Amerika zouden met dergelijke gegevens een beter idee krijgen van iemands toekomstige gedrag. Amerikaanse instellingen als Lenddo, Kabbage en Moven zouden dus niet alleen af gaan op iemands betalingsverleden. De registratie van wanbetalingen of schulden zouden namelijk niet in ieder land even goed centraal zijn geregistreerd.
Kanttekeningen
Er worden wel kanttekeningen geplaatst bij deze nieuwe aanpak van financiële dienstverleners. Dergelijke instellingen geven namelijk niet aan welke gegevens precies worden gebruikt. In theorie zouden zij dus eigenschappen mee kunnen laten wegen die ethisch onverantwoord zijn, zoals bijvoorbeeld de huidskleur van de klant. Mensen zouden zich daarnaast zorgen kunnen maken over hun privacy op sociale media. Ook zou dergelijke data weinig zeggen over het terugbetaalgedrag van de aanvrager en kan sociale media-gedrag gemakkelijk de gewenste richting opgestuurd worden.
Gepubliceerd op 29 augustus 2013 om 11:31 uur door de redactie.