Lenen voor duurzame goederen minder populair

Geld lenen voor een auto, televisie, keuken of een nieuwe motor wordt steeds minder populair. Consumenten stellen hun aankoop omdat ze geld lenen en de schulden willen vermijden of de lening simpelweg niet rond krijgen.

Consumenten in Nederland kopen steeds minder op afbetaling, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) ondersteund door verhalen van ondernemers zoals vandaag in BN De Stem. Deze krant tekent een verhaal op van een autoverkoper welke bijna een auto had verkocht maar waarbij de consument de lening niet rondkreeg via de gebruikelijke financiers. Hij zal nu mogelijk geld lenen bij zijn eigen bank of zijn spaargeld mee moeten brengen.

Vooral autofinanciers gelinkt aan een merk krijgen harde klappen, in de eerste zeven maanden waren er werd er voor de helft minder geld geleend voor de aankoop van een auto dan in de eerste zeven maanden van 2008.

Ook geld lenen voor producten, kopen op afbetaling, van Wehkamp en Neckerman werd minder populair. Financieringsmaatschappijen verstrekken bijna 20% minder leningen. Naast de kredietcrisis lijken ook de nieuwe regels van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) debet aan de afgenomen lust om te lenen, vanaf 1 april dit jaar moeten aanbieders van leningen, bemiddelaars en adviseurs welke leningen verstrekken duidelijk de waarschuwing 'Let op! Geld lenen kost geld' gebruiken.

Gepubliceerd op 24 september 2009 om 16:43 uur door de redactie.

Lees ook

Reageren