‘Online aanbod leningen lijkt op elkaar’
Het online aanbod van leningen begint meer op elkaar te lijken. Dit blijkt uit onderzoek door WUA! naar de online oriëntatie op het afsluiten van een lening. Daarbij is ABN AMRO Bank voor de vierde keer op rij tot beste online lening aanbieder verkozen.
Onderzoek naar online aanbod van leningen door WUA!
Onderzoeksbureau WUA! heeft onderzoek gedaan naar de online oriëntatie op het afsluiten van een lening. In totaal hebben 40 respondenten tussen de 25 en 64 jaar deelgenomen aan het onderzoek. Daaruit blijkt dat de ABN AMRO Bank voor de vierde keer op rij de beste website heeft voor het afsluiten van een lening. Respondenten gaven de bank gemiddeld een 6,9. Lening aanbieder Freo behaald een score van 6,6 en de Rabobank eindigde op de derde plaats met een 6,3 als score. Op basis van het onderzoek valt volgens WUA! te concluderen dat het online aanbod van leningen meer op elkaar begint te lijken.
De ABN AMRO Bank is voor de vierde keer op rij uitgeroepen tot beste online lening aanbieder, toch wordt het verschil in de top 3 steeds kleiner. Ten opzichte van de vorige meting, in oktober 2011, is de bank met een halve punt gedaald, terwijl Freo met een punt is gestegen. Vooral dankzij de voordelige rente hadden 27,5% van de respondenten een voorkeur voor Freo. De bekendere banken zoals ABN AMRO, ING en Rabobank zijn het meest bezocht door het webadres rechtstreeks in te typen.
Een tweede veel gebruikte zoekstrategie van de respondenten was via een zoekmachine. Daarbij werd OHRA het meest gevonden. Uit het onderzoek blijkt tevens dat de Rabobank, evenals vorig jaar, de beste eerste indruk maakt. Gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid scoort AFAB het best, de website werd door de respondenten omschreven als ‘overzichtelijk’. “Zonder doorklikken meteen een overzicht van de leenvormen.” Sterkste daler was OHRA, de bank zakt van de vierde naar de 13de plaats. Dit kwam mede doordat respondenten lang moesten zoeken naar informatie en de berekening van het maximaal leenbedrag onduidelijkheden opleverde.
Ook de website van de ING zorgden bij de respondenten voor ergernissen. Vooral het berekenen van de maximale lening duurde lang doordat de betreffende pagina lang moest laden. Ondanks de verschillende zoekstrategieën en beslissingsfactoren die de respondenten hadden, kan geconcludeerd worden dat de websites van lening aanbieders meer op elkaar beginnen te lijken.
Gepubliceerd op 20 november 2012 om 10:56 uur door de redactie.