Scammen van leningen wereldwijd probleem
Office of Fair Trading (OFT) in Amerika meldt dat het aantal klachten met betrekking tot scams over leningen fors is toegenomen. Het gaat hierbij om bedrijven die vooraf vergoedingen vragen op leningen die zij nooit verstrekken.
Malafide handelaren verstrekken nep leningen
De OFT waarschuwt consumenten geen vergoeding te betalen alvorens de lening daadwerkelijk is afgesloten. Malafide personen proberen in eerste instantie contact op te nemen met mensen door middel van een telefoontje, e-mail of SMS-bericht. Deze ‘scamming’ heeft geleid tot 3.167 klachten bij Consumer Direct, dat is een aanzienlijke stijging in vergelijking met vorig jaar toen er 2.059 klachten binnen kwamen. Toezichthouder OFT schatte het aantal mensen dat vooraf kosten heeft betaald voor een lening in juni op 270.000.
Er kwamen veel klachten binnen van kredietafnemers die te horen kregen vooraf een betaling te moeten versturen via een online betalingsdienst. “We hebben een forse stijging gezien van klachten over bedrijven, die vooraf een vergoeding vragen voor het afsluiten van een lening en vervolgens verdwijnen met het geld”, zegt David Fisher van OFT.
Daarnaast adviseert de OFT een bedrijf zorgvuldig te controleren voordat akkoord wordt gegaan met een lening. Daarbij geeft de toezichthouder aan vooraf te vragen om een vast nummer, fysiek adres en online te zoeken naar het bedrijf, evenals het controleren of er sprake is van een geldige kredietverstrekker. Eerder dit jaar gaf de OFT aan malafide handelaren hard aan te pakken en voorstellen te willen doen voor wijziging van de regelgeving. Dit zou meer mogelijkheden bieden om kosten terug te krijgen nadat er sprake is van een ‘gescamde’ lening.
Ook in Nederland zijn er steeds vaker scam e-mails in de omloop, de redactie van Lening & Geld lenen ontvangt deze aan de lopende band. Opvallend is het gebrekkige Nederlands in deze e-mails en de bizar lage rente voor de aangeboden persoonlijke lening.
Gepubliceerd op 26 augustus 2011 om 14:05 uur door de redactie.