Verstrekkers van leningen niet blij met Scheringa
Met het faillissement van de DSB Bank komt ook een einde aan de reclames van Becam, Postkrediet, Frisia Financieringen en Lenen.nl en is er voor consumenten op zoek naar een lening weer minder keuze.
Dat de DSB Bank failliet is zou wellicht tot een positieve stemming kunnen luiden onder concurrenten, maar niets lijkt minder waar. Eerder deze week bleek uit een artikel in de Nieuwe Revu dat deze leningverstrekkers niet blij zijn met de ontstane situatie. Zo laat de directeur van RSBS Lenen weten dat hij wel meer nieuwe klanten verwacht maar dat het niet opweeg tegen alle ellende welke Dirk Scheringa in het velreden heeft veroorzaakt.
‘Hij heeft de boel dertig jaar lang bedonderd en dat gaat zorgen voor nog meer regelgevingen binnen onze branche. Klanten zullen nóg meer formulieren moeten ondertekenen en zien op een keer door de bomen het bos niet meer. Het gaat allemaal meer tijd en geld kosten.’ aldus Steen, directeur van RSBS Lenen. Consumenten kunnen bij steeds minder partijen geld lenen, de keuze wordt minder maar een woordvoerder van leningverstrekker Vola verwacht juist meer terughoudendheid onder de klanten: 'Mensen zijn na zo’n gebeurtenis des te angstiger om geld te lenen.’
Ook op internet zal er een verschuiving gaan plaatsvinden, consumenten welke nu zoeken naar een "lening" of "geld lenen" komen nu vaak nog op de sites van de DSB Bank terecht. Aanvragen via deze sites zullen ongetwijfeld nog worden opgeslagen, maar niet verwerkt. De verwachting is dat deze sites binnen enkele maanden ook een stuk minder goed vindbaar zijn in de populaire zoekmachines als Google en Bing, andere leningverstrekkers en informatieve sites zullen hiervan profiteren.
Gepubliceerd op 23 oktober 2009 om 15:06 uur door de redactie.